The fabulous birthstory!

Måndagen den 18 december skulle det ske!
90070-431

Mamma var kattungevakt ifall ifall.
Rapporterna under dagen var lugna - Tilde låg och sov på köksgolvet.

När Andreas kom hem sent på eftermiddagen blev Tilde orolig.
Tilde skrek och "tvingade" Andreas följa med upp på ovanvåningen och utforska
lådan under min säng- DET VAR ALLTSÅ INTE FALSKT ALARM!!!

När Andreas skulle ner igen, tittade hon ilsket på honom och skrek igen!
Krafs krafs, snurr snurr i lådan.

Telefonen ringde på mitt jobb!
Mamma, kom hem! Tilde skall föda!

Väl hemma efter ilfart på 21:an med Gun i ena mobilen och mamma i andra,
var Tilde på jakt efter bästa födelseplatsen i sovrummet. Hon ville ut i huset och leta vidare.
Vattnet gick och det skvätte lite hit och dit i jakten på rätt ställe.

Först stannade hon en liten stund på mattan under mitt skrivbord.
90070-399

Sen intog hon den  utvalda plastlådan i andra sidan arbetsrummet.

90070-400

Vid detta laget var hela födelse-teamet på väg.
Laila (Guns dotter) från Åhus
Gun frånTomelilla
och mamma från Tyringe.

Laila kom som en räddande ängel!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Trots att det var hennes dotter JULIAS sjuåriga födelsedag! (Guns barnbarn)

Minuterna efter började Tilde få ordentliga värkar!!

- sax, lakan, handdukar, handdesinfektion, tidningspapper

Nummer 1 kom med gumpen först!
90070-418
Ljusgrå lilla JULIA!!     Hona, alltså                           (Preliminära namn än så länge...)

Kl. 19.35  - 86 gr
(Inte ens som ett 100 grams choklad...!)

Nummer 2 kom med svansen först...
- ännu en GUMPAFÖDSEL!!!90070-419
och jag trodde aldrig att vi skulle få ut ungen levande!

Svartbruna Monchichi Miracelle - hona

Kl. 21.00  - 98 gram

Hon kallas inte MIRAKEL för ingenting!
Att svansen syntes innebar trubbel...fosterhinnan var sprucken och kattungen
behövde komma ut snabbt för att få luft...

Tiden gick och värkarna blev kraftigare men det lilla livet ville inte komma ut.
Små baktassar skymtades men gled tillbaka mellan värkarna.

GUN hann komma under tiden.
Många goda råd och lugnande prat.

Veterinär(er) ringdes och JONNA (erfaren uppfödare och god vän till Gun
kom med rådet att vi allt fick ge Tilde en hjälpande hand.

Olja kom fram och Laila gjorde en massa tappra försök i 50 minuter innan hon
fick lirkat ordentlig och kunde dra ut den "lilla" krabaten.
Vi fick hålla Tilde hårt men hon var SÅ DUKTIG! Hon skrek inte alls så jag tror att
hon visste att vi bara vill hjälpa till.
Jag försökte och lirka fram den lilla krabaten men den bara försvann in i mörkret igen,
jag har aldrig kännt mig så maktlös!

När plötsligt det sa plopp...och halva ungen kom ut och en stor rund mage
med naveln upp blir min syn, hoppade mitt hjärta ett extra slag.
När sen benen började splattra...
ja, ni förstår nog att den känslan inte går att beskriva!

Nummer 3 kom i all världens fart!
Tjoff!
Med huvudet först i en djupdykning!
90070-421
Latte - hane

Kl. 21.37 - 81 gr

Storasystern beredde vägen för den lilla hane med tydligt chokladtabby mönster
som morfar...

Sen fick vi vänta ett bra tag på nummer 4....

Men vi hade en hel del att pyssla med!
 
90070-391
Andreas fick äran och uppdraget att hålla bebbarna när vi byte av lakan till Tilde.
90070-392

Kisarna blev lugna i Guns famn.

90070-403
Laila var fenomenal som barnmorska. Kanske sadla om?












Tilde fick majsvälling med druvsocker för att få lite energi

90070-396
90070-404
Mamma rädd om de små sköra benen

VI LEVDE PÅ CHOKLAD OCH JULMUST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Laila åkte hem lite efter midnatt, tror jag..

Gun stannade kvar i väntan på nästa.....
Karlarna Andreas och Gunnar lade sig att sova...90070-408

Tilde pysslade om de sina i godan ro
och Gun och jag satt och traggade om allt
från tandavärk till teorier om tvågångersparningar.
Tack för att du stannade Gun! Det är guld värt!
Det var ju ändå lite nervöst med tanke på de två första gumpafödslarna!
Och även om du inte ser så har du många goda råd!

Lite i tre blev Guns röksug för stor så vi tog en runda till
toaletten och balkongen!
(Tycker det gick riktigt bra efter några dunsar hit och dit och in i duschen...hi, hi!)

När vi kom tillbaka in i rummet, sa Tilde till oss att nu är det dags!
MAU!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nummer 4 blev förlöst av mig!!!!!!!!!!!!!
Jag klippte navelsträngen och fick hjälpa till att torka honom lite
efter en stund fick jag dra ut navelsträngen och moderkakan.
Obeskrivlig upplevelse.
90070-422
MiniCharlie....Svartsilverspotted hane

Kl 03.01 - 82 gram

Pappa upp i dagen!!!

Sen tyckte vi att vi kände en kula till....
Natten blev lång,men inga fler värkar.
Klockan halv sex kokte jag lite kaffe till Gunnar och
han vaknade av doften.
Gun och Gunnar körde sen hem på ishala vägar.

Jag sov en timme innan det var dags att gå upp igen

Tilde hittade sin mammaroll direkt och även om hon var utmattad
var hon världens gosmamma direkt!

90070-39790070-405

90070-401
Vi filmade också lite ...

Bildkvaliten beror på att ingen blixt får användas med hänsyn till kattungarnas
känslig ögon.

Har ni en bra kamera med bra zoom för närbilder, måste ni komma och ta lite foton till mig!!

90070-395

90070-406 Jag vill sova närmast!

Nu gosar de små liven hos mamma!90070-389
Värmelampan från sjuttiotalet kommer väl till hands nu.
Kisarna blir bortskämda med lite värme.
Även Tilde myser


Endast oron var vaken sen...fanns det fler bebbar kvar??

Kommentarer
Postat av: Åsa

så spännande och så duktiga ni var!
hälsa tilde från mig :-)

Postat av: Helena W

Kramar från oss också!!!

2006-12-22 @ 18:25:57
Postat av: Bea

Vilken solskenshistoria med Mirakel. Vad duktig Tilde var och vilken tröst att ni hade så mycket hjälp! Kan tänka mig att man känner sig maktlös...Tänk då på Andereas när det e tid för dig...fattar inte hur dom klarar det.Bosse hälsar så gott...kram

2006-12-23 @ 12:38:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback