Magtvätt

magtvätt

Måste hålla stora tjocka magen ren och fin!

Känner mig dock inte så graciös och smidig längre....

1129

Tassarna är fortfarande lätta att nå...

1128tvätt

Man får hitta nya vinklar och ställningar!

1128tvätt

Du är visst smidig som en katt fortfarande Tilde!!

Skönhetsvård

1127

Kamning skall helst ske varje dag!
1127

Skönhetssömn är en självklarhet...med många tupplurer under en dag

Husses knä!

Mmm...saknar husses knä!

90070-340
I tv-soffan i huset

Det är så gott att ligga hos dig Andreas

90070-339

knäkiseTv-hörnan i lägenheten

knäkatt

I lägenheten myste vi mycket mer tillsammans!

Under korkeken...

trädgård

Jag trivs bättre här...där jag kan sitta och lukta på
blommorna...

Ahh, sicken härlig känsla att få vara ute lite i trädgården!

Såhär när jag endast ser höstrusket genom fönstret
drömmer jag mig tillbaka till sommaren då jag
tog mig några promenader i trädgården.
fönster


Såklart finns det en EK som jag och tjuren Ferdinand
kan sitta under.

trädgård

trädgård

Måste nog hjälpa matte och husse att rensa i
trädgårdslandet!


nalle i trädgården
Nalle hjälper också till!

trädgård
Uthuset lockar med sina dofter

trädgård
SOL!

90070-333

Här på trappen vid sopranosrummet skulle jag kunna tänka mig ta
en tupplur i solskenet!

90070-334

Sitter hos matte i soffan en stund när hon njuter av en pocket90070-335

90070-336

90070-337
Får jag gå in nu?

Det räcker med små korta stunder... men sen lockar köksdörren allt mer och mer...

Träning

klösträ
Jag är faktiskt väldigt bra på att hålla mig i trim
med att avreagera mig på alla klösträd vi har!

Aldrig att jag skulle få för mig att klösa på soffor, tapeter
eller gardiner, även om tvättkorgen i flätad bambu
har lockat en och annan gång.


Klösning sägs inte bara vara bra för att fila naglar (klorna...)
utan även för att markera att katten trivs och görs
också i motionssyfte!

Nyfiken

nyfikenfilur

Jag är väldigt nyfiken av mig! Allt nytt måste undersökas!
Höga höjder är inget hinder när nyfikenheten slår på!

Nedan ses Tildes första besök i huset och upptäcktsfärd till andra våningen!trappupptäckt

Bulle /bullar i ugnen?

Bulle i ugnen

Hmm...ser misstänksamt tjock ut på magen, eller hur?

Denna praktfulla syn uppenbarade sig nu i söndags den 19 november

Hur många kisar tror ni gömmer sig därinne?

Andreas gissar 2 st
Mamma tror på 4 st
Jag själv börjar fundera på 3st eller fler, med tanke på magens storlek..

5 veckorsmagen

Tilde 5 veckor

Torsdagen den 16 november antas vara 5 veckors- dagen...

Tycker mig ana ett ökat omfång på magen.

Mätning med måttband har inte lyckats...
Måttband är inte kul att leka med
och det är inte alltid lätt att veta hur mycket to
man räknade med förra gången.

Till minne av Myspys

Mysan

Mysan

Marias första katt

Född 1987
.
Blev 16 år gammal

Saknar dig så att det gör ont i hjärtat!

I have a thing for bags..

väska

Precis som matte, har jag svårt att motstå en väska...

väskor

Vet inte varför, men väskor är alldeles speciellt
skönt att ligga på...och i...

Var är Nalle?

nalle

Tittut!

Jag ser dig inte, Nalle!

Flytthjälp

låda

- Lika bra jag packar ner mig själv så jag inte blir
glömd här i lägenheten, tänkte Tilde.

Förlåt för att du fick vara själv så mycket
i lägenheten under vår flytt!!

Middag på tu man hand

matskålar

Det sägs vara viktigt för familjegemenskapen att äta middag tillsammans.
Vi håller fasta på den regeln hemma hos oss!

Självklart äter jag, TILDE först. Nalle väntar på sin tur, och ber snällt om lov
innan han flyger fram till eventuella rester.

Vattenskålen delas broderligt. Desto större desto bättre.

Falling down...

fall

Djupdykning
från köksfönstret
i lägenheten på Östra Storgatan

Köpare...

...måste ÄLSKA katter

...kommer att bli valda med omsorg och KISENS BÄSTA för ögonen

...lovas att få se mängder av FOTON på kattungarnas tillväxt och höra
 nyheter om upptäckter och framsteg de första veckorna i livet här hos oss.

...beaktas endast om SERIÖSA SVAR ges, gärna via mail eller telefonsamtal i första hand
där ni ger lite information om er familj och boende,hur ni ser på kattuppfostran
samt anger namn, telefonnummer och mailuppgifter.

...antas vara införstådda med vilket ansvar den åtar sig genom att skaffa katt.

...måste ha PERSONLIG KONTAKT med oss före köp och avhämtning,
dvs ni är VÄLKOMNA att besöka oss före eller i samband med att kattungen tingas.
Eventuellt vill vi även hälsa på er så att vi kan göra allt för att rätt katt skall hamna hos
RÄTT KÖPARE.

...kan inte ställa sig i kö. INTRESSEANMÄLAN lämnas (enligt ovan) och efter några
veckors tillväxt hos katterna kan katter  TINGAS

...lovas KONTINUERLIG KONTAKT med kattungen och oss tills leverans sker. Ring eller
maila ifall du har några funderingar.

...skall vara medvetna om att kattungarna främst säljs som SÄLLSKAPSKATTER OCH
INNEKATTER men det är ett plus om det finns möjlighet för katten att vistas i UTEGÅRD eller rastas med koppel.

...bör veterinärsförsäkra kattungen och vi rekommenderar starkt livförsäkring

...får såklart HUNDRAPROCENTIGT STÖD från oss under hela kattens livstid. Kontakter med
andra uppfödare, kattägare och SVERAK möjliggör att vi skall kunna lösa de flesta 
problem eller funderingar som kan uppstå ifall vi inte finner svaret själva.

...ombeds att INTE AVLIVA, SÄLJA VIDARE ELLER OMPLACERA katten utan vår vetskap.
Även om katten är köparens till fullo, önskar vi kunna hjälpa till vid dessa situationer
antingen genom att finna lämpliga omplaceringar, diskutera återköp av oss eller andra
åtgärder för att lösa situationen. Akuta avlivningar vill vi såklart ha reda på INNAN detta sker...
(Eventuellt kan villkor om förköpsrätt för oss bli aktuellt att införa i avtalet)

...bör veta att det inte finns någon garanti för att en katt vinner UTSTÄLLNINGAR.
Det finns alltid små genetiska kryphål som kan visa sig vid senare ålder. Vi kommer att diskutera
indikationer hos katten,  tex färg, huvudform, ögon, öron, benstomme och svans, så att ni får en uppfattning ifall kattungen kan passa för utställning eller mest HÄRLIGT SÄLLSKAP.
Självklart upplyser vi om ifall katten har allvarligare fel som diskvalificerar för utställning
enligt SVERAKS regler.

....måste alltså kunna älska sin katt som EN I FAMILJEN även om utställningsresultaten
inte blir som väntat.

...kommer att med oss gemensamt diskutera, läsa igenom och skriva ett överlåtelseavtal
(köpeavtal).

...ges gärna TIPS och RÅD om foder, leksaker, utställningar och annat skoj

...får en underbart gosig kise med sig hem!

...MÅSTE LOVA ATT HÅLLA KONTAKTEN MED OSS OCH
SKICKA MASSOR AV FOTON PÅ KATTEN UNDER HELA
DESS LIVSTID!

Vid leverans ...

...är kattungarna                                                           (enligt FIFes regler för uppfödning och stambokföring)

  • minst 12 veckor gamla 
  • avmaskade
  • registrerade i SVERAK (FIFe) med medföljande stamtavla, dvs katten är stambokförd - och stamtavla skall överlämnas till ny ägare
  • fullvaccinerade  mot kattpest och kattinfluensa/kattsnuva, såvida inte veterinär föreskriver annat       - intyg överlämnas till ny ägare
  • försäkrade mot dolda fel i AGRIAi tre år (samt egen försäkring av köparen innan förflyttning
  • chippade, dvs ID-märkta med microchips
  • veterinärbesiktigad - intyget, som överlämnas till ny ägare, får ej vara äldre än 7 dagar
  • överösta med KÄRLEK och KEL
  • förhoppningsvis rumsrena
  • vana vid hund

 


Färger och koder

Färger

Pälsmönster

 

n

Svart (brun, seal, viltfärgad)

11

Shaded

a

Blå

12

Shell (tipped)

b

Choklad

 

 

c

Lila

21

Agouti - mönster okänd

d

Röd

22

Tabby

e

Creme

23

Tigré

 

 

24

Spotted

f

Svart (-brun) sköldpadd

25

Tickad (ABY/SOM-mönstrad)

g

Blåsköldpadd

 

 

h

Chokladskölpadd

Färg på kroppen / maskning

j

Lilasköldpadd

31

Burma

 

 

32

Tonkanes

o

Kanel (sorrel)

33

Siames, maskad (colourpoint)

p

Fawn (beige)

 

 

q

Kanel (-sorrel) sköldpadd

Svanslängd

r

Fawnsköldpadd

51

Rumpy

 

 

52

Rumpy riser

t

Modifier -
(amber / light amber)

53

Stumpy

 

 

54

Longie

s

Silver

 

 

y

Golden

Ögonfärg

w

Vit (helvit)

61

Blå

 

 

62

Orange

x

Ej godkänd färg för rasen

63

Odd (olikfärgade ögon)

 

 

64

Grön

Vitfläcksgrad

65

Burma

 

01

Van

66

Tonkanes

02

Harlekin

67

Siames/colourpoint

03

Bicolour

 

 

04

Mitted (endast rasen ragdoll)

Öronform

05

Snowshoe (endast rasen snowshoe)

71

Rak - normal

09

Vitt -obestämd mängd

72

Curl

 

 

73

Fold

© copyright SVERAK www.sverak.se


Räkfrossa!

Vad börjar på R och slutar på R?

räkor

R äko R

Alltid gott med räklyx mellan varven!
En av mina absoluta favoriter, om ni vill fjäska nån gång!!

I'm the master of the house


Jag är ganska BESTÄMD och ENVIS.

Matte och husse skall vara glada att jag låter dem använda sofforna ibland.
Självklart är det jag som BESTÄMMER  tex vilka tapeter vi skall välja!
välja tapet

KELEN

KELA är en av mina favoritsysslor.
under hakanKILL UNDER HAKAN
kan jag heller aldrig få för mycket av och MAGEN är alltid skönt att bli killad på. Precis som min bror CRESPO, brukar jag slänga mig på golvet (helst matta) med en duns och fläka upp magen för den som vill kela!

BLYGER

Av obekanta uppfattas jag nog som ganska BLYG

blygblyg balans
men jag är bara lite VAKSAM och vill helst lära känna folk innan de får kela med mig!

Mer, mer mer!

Jag älskar när NALLE SLICKAR MIG I ÖRATslick i örat















men han blir alltid trött på mig så fort! Ibland undrar jag om han ens ser mig!
nalle


NALLE ÄR ju  MIN STORA KÄRLEK!

puss nalle Måste hjälpa honom putsa sig ibland!


nalle 
När Nalle var valp var han dock lite busig och ville bara fjanta runt så jag fick ta lite avstånd.

She's a LADY

Vissa anser mig vara en DIVA,
diva

men jag är faktiskt en LADY.lady
Stil är viktigt för mig.
Därför är jag också så noga med att TVÄTTA och PUTSA min päls varje dag.
tvättning  tvätt
Tycker dock inte om när matte insisterar på
att  jag ändå måste DUSCHA mellan varven....
bad

Min päls är ju perfekt ändå. SVART SILVER SHADED,
med lite spökmarkeringar på magen...
Mammas prickar
lyser igenom(Hon var  ilaspotted, dvs gråsilverprickig)

prickar

Mina SVARTA TRAMPDYNOR är jag väldigt stolt över!
svart trampdyna


Men jag är inte speciellt pedant...jag snarar GILLAR OREDA!
Renoveringstiden i huset var rena drömmen för mig!
opedantisk


KAMMAD blir jag mer än gärna varje dag. Toppen när matte drar kammen på kinderna mellan morrhåren och under hakan är det helt gudomligt. Borstning mothårs är inte heller fel!

Det gör min ULLPÄLS KRISPIG!

Dräktighetsbeteende

ÄTA

äter

Tilde verkar vara konstant sugen på mat
Inte en enda bit lämnas kvar nuförtiden,
till Nalles stora besvikelse!


PÄSA
päser

Så fort hon får chansen päser hon på en gosig plats.
Här framför kaminen i väntan på ännu mer värme

ÄTA...igen!

äter

Specialfoder med extra kalcium och vitaminer har inhandlats.

Det är samma foder till kattungarna och dräktiga honor
så bebisarna kan fortsätta äta maten när de senare
går över till fast föda.


SOVA

sover

Pömsig

Det tar visst på krafterna att ha bullar i ugnen!

Lugnande samtal med Gunsan söndag 12/11

Mina nerver lugnades av Gunsan som ringde på söndagkvällen.
Gun sa att viktminskningen kan bero
på att bebisarna tar energi från Tilde.
Hoppas du har rätt, Gunsan!

Själv har Guns lilla MYSAN blivit STOR och
gått över tiden...
om ni nu fått rätt på datum!
Hoppas hon nedkommer snart!
Spännande!

sunshinestilde
Tilde är coolugn och myser hela tiden

Skendräktig???? 4 veckor efter parning

tilde

Nu den 9 november har det gått fyra veckor...
Sedan förra veckan har alla tecken tytt på dräktighet.

* Spenarna har blivit stora och rosa
* Pälsen har också glesnat lite runt spenarna
*Tilde har blivit hungrigare och sovit mer än vanligt.
* Hon har även blivit lite mer tillgiven och faktiskt
också mått lite illa.

Dessutom tycker jag att hon blivit RUND OM MAGEN!!!

Jag har alltså varit SÅ själaglad den senaste veckan...
Så kom DÖDSSTÖTEN idag...

Vägning...
Idag vägde hon 3.3 kg................
Alltså mindre än förra veckan.
Antingen har jag vägt helt fel förra veckan, eller så har hon
bara haft LUFT I MAGEN...????

Jag blir SÅ LEDSEN om hon inte är
dräktig nu. JO, jag vet att det kunde
vara så, men man får alltid upp
förhoppningarna och börjar drömma.

Men varför skulle det lyckas denna gången...

Men kanske..???
Håll tummarna...

Ps. Bilden visar Tilde på sin nya favoritplats.
Hon ligger hela tiden på den nya dynan
framför kaminen och väntar på
att vi skall sätta igång den så hon
kan mysa i värmen.

Midjemått och vikt - ca 3 veckor efter parning!

TIlde

Jag tror att Tilde är DRÄKTIG!

Idag den 2 november, är det tre veckor sedan det första antagna parningsvrålet skall ha ägt rum
nere hos Gun. Charlie och Tilde fick nog till det!

Spenarna tycks mig vara lite svullna, och Tilde har bestämt lagt på hullet sedan hon kom hem.

Reservation göres med hänsyn till att höstmörket lagt sig över Sverige, vilket kan dämpa
all löpningstendens...och så går man upp lite i vikt med mattes fjäsk efter att ha varit borta
en hel vecka.

Nu skall i alla fall statistik göras...så att vi kan se resultat nästa vecka...eller inte...

* Midjemått: ca 43 cm
* Vikt: 3,9 kg                   (att jämföra med 3,5- 3,7 kg som normalvikt!)


Tilde

Runda goa former!

Tilde

I rampljuset!

tilde

Morgonsolning i köket!

tilde

Måste värma bebisarna i maggen!


Nallebjörnen

profil

Rastypiska drag enligt Brittringen. Se
http://www.brittringen.se


Brittiskt Korthår
Britten, är en massiv katt med en knubbig kropp och korta kraftiga ben. Britten är ganska stor och tung och utvecklas därför långsamt. Den är färdigutvecklad först vid 3-4 års ålder. Brittens temperament och nallebjörnsliknande utseende har gjort den till den populäraste korthårsrasen i Sverige.

Kropp och huvud
Först syns ett runt och brett huvud med de karaktäristiska kindpåsarna som ger det nallebjörnsliknande utseendet, sedan små, lätt rundade öron som sitter brett isär. Kroppen är knubbig med korta och kraftiga ben vilka avslutas med fasta och runda tassar som den tar sig lekfullt och nyfiket fram på. Avslutningsvis en kort och tjock svans med lätt rundad svanstipp.

Ögon
Hos de flesta färgvarianterna ska ögonfärgen vara orange eller kopparfärgad. Till undantagen hör de silver- och goldenfärgade katterna som ska ha gröna ögon och colourpointbritterna, "de siamesmaskade" med sina blå ögon.

Päls
Den korta, täta, plyschliknande pälsen finns i ett stort antal färgvarianter. De kan vara enfärgade, vitfläckiga eller mönstrade. De olika mönstren är tigré (randig), tabby (marmorerad) eller spotted (prickig). Honkatterna kan även vara sköldpaddsfärgade. Nyligen har även colourpointbritter blivit godkända i olika maskfärger.

Temperament
Britten är en vänlig och tillgiven familjekatt. Den är godmodig och lättskött. Som vuxen är den ganska stillsam vilket många uppskattar. En lättskött och godmodig katt som visar stor tillgivenhet mot de sina.




Tv-soffan

tvsoffan

En klar favorit, med hög mysfaktor, är den blåa tv-soffan.
Ända sedan första tiden i lägenheten har dess mjuka
tyg lockat mig till sömns många gånger.

Matte och husse får helt enkelt stå ut med att rolla soffan
varje dag när de ska sitta och titta på tv!

Mammagris

Ibland blir man liten igen och vill vara nära mor.

Mamma Maria var hemma sjuk hela dagen idag,
så jag passade på att kela med henne hela
eftermiddagen.
Hemskt vad hon skulle springa
fram och tillbaka och hämta en massa, te, clementiner,
block och böcker.  Det innebar ju avbrott i min skönhetssömn!

knä

Tilde

Självklart har jag ändå ett vakande öga redo ifall något skulle hända!

knä

Lugna puckar denna gången! Nu kan vi mysa lite till!

diabas

Fönstertitt

fönster

Mycket av min lediga stunder spenderas på denna fönsterkarm
med spejning ut i trädgården..

Jag har full koll på läget och är redo att
försvara mitt revir "any time"!

Jag skulle förstås vilja vara på andra sidan lite då och då...